Icoon telefoon Bel ons

Informatie over Zozijn en corona (update 21 september 2021)


Gelukkig zijn er steeds minder covid-besmettingen in Nederland, en ook bij cliënten en medewerkers van Zozijn.

In de persconferentie van dinsdag 14 september zijn per 25 september versoepelingen van de algemene coronamaatregelen aangekondigd. We zijn nog in afwachting van richtlijnen van de VGN die de nieuwe versoepelingen vertaalt naar de gehandicaptenzorg.

Wat wel verandert, is dat vanaf zaterdag 25 september het niet langer verplicht is om 1.5 meter afstand te houden. Het houden van voldoende afstand is dan een dringend advies. Dit geldt ook bij Zozijn. Respecteer elkaars wensen hierin!.
Informatie over wat de versoepeling van de 1,5 meter regel betekent voor de dagbesteding volgt nog. Dit is al locatie-gebonden, en dat zal zo blijven.

Onveranderd beleid voor mondmaskers, testen en isolatie

Zozijn handhaaft het beleid voor het gebruik van mondmaskers bij verzorgingsmomenten binnen 1,5 meter in de zorg aan cliënten en bij langere collegiale contacten. Het staat natuurlijk iedereen vrij om een mondmasker te dragen.
In het test- en isolatiebeleid is niets veranderd. Bij klachten moet er vooralsnog dus zo snel mogelijk getest worden. We verwachten de aankomende tijd veel ‘gewone’ verkoudheidsklachten en we beraden ons op richtlijnen hiervoor. Daarom blijft de basishygiëne uiterst belangrijk: handen wassen, desinfecteren, hoesten in je elleboog en voldoende frisse lucht.

QR code of CTB (Corona ToegangsBewijs) voor cliënten

Er zijn veel vragen over de QR-codes voor gevaccineerde cliënten.
Samengevat werkt het voor de wettelijk vertegenwoordiger of CO’er als volgt:

  • Heeft een cliënt een Digid EN een smartphone: download de Coronacheck app en log in met Digid.
  • Heeft een cliënt een Digid maar geen smartphone: ga naar www. Coronacheck.nl/print en log in met Digid. Daarna kun je de QR code printen.
  • Heeft een cliënt GEEN Digid: bel met de externe Coronacheck helpdesk 0800-1421; vraag naar een coronabewijs op papier. Dit wordt gestuurd naar het woonadres van de cliënt. Het advies hierbij is: scan het coronabewijs in Ons, zodat het document wordt bewaard.

Alleen als de vaccinaties niet goed zijn geregistreerd, is contact met de poli van Zozijn nodig.

Omdat de Gasterij geen openbaar restaurant is, wordt er niet gewerkt met een QR code. De Gasterij is vooralsnog alleen op zondag open.

Bekijk alle informatie over Zozijn en corona


Terug naar nieuwsoverzicht