Icoon telefoon Bel ons
Icoon telefoon
Contact met Zozijn

De drang naar presteren


Van kleins af aan krijgen we mee hoe belangrijk het is om te presteren. Presteren tijdens het sporten om toch vooral die wedstrijd te winnen, maar ook presteren in ons leren. Kinderen krijgen op school vanaf het begin mee dat een zo hoog mogelijke CITO score belangrijk is en vooral op rekenen, spelling, grammatica. Maar niet iedereen is even goed op deze onderdelen en/of vindt dit interessant. En motivatie stimuleert juist de drang om te presteren. Hoe jong of oud je ook bent, de prestatiedrang komt altijd en overal terug. De moderne maatschappij vraagt immers veel van ons. Cliënten hebben hier ook mee te maken, want vragen wij als medewerkers van Zozijn ook niet geregeld dingen aan hen? Op tijd uit je bed om naar dagbesteding / werk te gaan, mee te gaan in de structuur van de dag en bepaalde vaardigheden aanleren waarbij de interesse misschien wel helemaal niet ligt? Regelmatig staan we stil of we een cliënt niet overschatten, maar misschien ook wel onderschatten. Een voorbeeld: Jan wil graag zelfstandig leren fietsen naar ouders. Er zijn vele redenen te benoemen waarom dit niet zou kunnen: "Jan kent de verkeersregels niet” “ Jan hoort slecht” Toch is dit de drang naar presteren van Jan en wat hij wil. In de maatschappij waarin we heel veel vragen van mensen en dus ook van cliënten is dit een overduidelijke vraag van Jan. De Zozijn School sluit aan en bekijkt de mogelijkheden met Jan. Samen wordt er wekelijks gefietst en bekeken op welke punten het fietsen goed gaat, maar ook op welke punten hij nog zou kunnen of moeten leren. Juist door het wekelijkse fietsen, Jan's prestatiedrang en de korte lijntjes met zijn naaste begeleiders, groeit Jan tijdens het fietsen. Van zijn ‘fouten’ leert hij. Op de punten waar hij veel moest leren, ontwikkelt hij zich enorm. Op een gegeven moment gaat de route zo ontzettend goed dat hij zelfstandig mag fietsen. De cursus bij de Zozijn School rondt hij daarmee af. Met een certificaat en grote glimlach neemt hij afscheid van de trainer. Of nou ja afscheid; waarschijnlijk zien we hem binnenkort terug met een nieuwe leervraag. Waar een wil is, is een weg. Dan kunnen nog zoveel mensen willen dat jij presteert, jij bent nog altijd diegene die keuzes mag maken waarin je wilt presteren en leren! Oh ja en die slechthorendheid is ook geen probleem. Er is een bordje met “ Ik ben slechthorend” op zijn fiets gemonteerd zodat ook zijn mede verkeersdeelnemers hier rekening mee kunnen houden. “Meedoen in de maatschappij, minder afhankelijk zijn en méér zelf doen; daar gaat scholing bij de Zozijn School over.”

Marlon Reuvers
Teamleider Zozijn School

Als de lat hoog ligt..