Helemaal zelf inpakken bij Uniekkado
Een klant begroeten en een praatje maken. Een aankoop scannen en afrekenen. Netjes een cadeautje inpakken. Bij UniekKado zijn cliënten er nóg beter in geworden na een halfjaarlijkse winkeltraining van de Zozijn School.
De deurbel van UniekKado, midden in het centrum van Twello, rinkelt vrolijk. Een klant komt binnen en kijkt zoekend rond tussen het houten speelgoed, de kraamcadeaus en het kunstzinnige keramiek. Daar komt Anke al aan in haar felroze shirt. “Kan ik u helpen?”, vraagt ze een beetje verlegen. De klant wil even rondkijken en Anke wacht rustig af achter de kassa.
Scannen en inpakken
Vijf minuten later richt Anke de scanner op een houten puzzel. In grote letters verschijnt de prijs op haar kassascherm. De klant wil pinnen, en dat kan Anke met een beetje hulp van werkbegeleider Nienke prima. Inpakken? Daarvoor schakelt ze even de hulp in van haar collega Natasja, die de puzzel keurig inpakt. Tot ziens, klinkt het vervolgens. De deur valt dicht en het is weer rustig in de winkel.
Elke dinsdag trainen
Anke en Natasja zijn onderdeel van het team van acht Zozijn-cliënten die de winkel van UniekKado regelmatig bemand. Een half jaar lang kregen ze elke dinsdagmiddag bezoek van Judith Sprik, trainer van de Zozijn School. “Tijdens coronatijd is de winkel twee jaar dicht geweest”, vertelt Judith. “De werkbegeleiders merkten dat er daarna behoefte was aan een opfriscursus. Bovendien waren er een paar nieuwe cliënten bijgekomen die nooit eerder een winkeltraining hadden gedaan. Er was hier dus letterlijk werk aan de winkel.”
Anke, Natasja en hun collega’s werden tijdens de trainingsmiddagen door Judith opgedeeld in kleine groepjes. Met behulp van rollenspelen en eenvoudige pictogrammen leerden ze hoe ze klanten begroeten, vragen beantwoorden, aankopen afrekenen, cadeautjes inpakken en de winkel netjes houden. “Het niveauverschil tussen de cliënten is groot”, vertelt Judith. “En niet iedereen vindt alle werkzaamheden in de winkel even leuk. Dat betekende dan ook maatwerk voor iedere cliënt. Eén van de dingen die Natasja bijvoorbeeld graag wilde leren was hoe je euromunten telt en hoe je uitrekent hoeveel wisselgeld je terug moet geven. Tom wilde liever niet inpakken, maar bleek een ster in het netjes houden van de winkel. En Anke vond het spannend om op een klant af te stappen, maar wilde dat wel graag leren.”
Kleding checken
De training heeft resultaat, merken Nienke en haar twee collega-werkbegeleiders. “We horen ze elkaar regelmatig herinneren aan wat ze geleerd hebben. Dat ze er netjes uit moeten zien bijvoorbeeld, en daarom even hun haar goed doen en hun kleding checken als er een klant binnenkomt.
Dat ze elkaar om hulp vragen als ze er zelf even niet uit komen. En met meer zelfvertrouwen in de winkel staan. Kortom: laat die klanten maar komen!”
Ook aan de slag met de Zozijn School?
De Zozijn School geeft cursussen waarmee cliënten zelfstandig(er) worden in hun werk en in het dagelijks leven. Heb je interesse in een cursus? Meld je dan aan via: zozijnschool@zozijn.nl.