088- 5753000

Contact met de wijk via lege potjes en flessen

14 september 2017
Raalte - glasophaalservice 1

Hoe kun je de wereld van cliënten groter maken, zorgen dat ze voldoende bewegen en tegelijkertijd de banden met buurtbewoners aanhalen? In Raalte bedachten Zozijn en twee andere zorginstellingen een glas ophaalservice. We gingen een ochtend mee op pad.

Voorzichtig zwaait Bas zijn been over het zadel van de bakfiets. Ondertussen trekken Ruud en Erik hun handschoenen aan. Jan zit met zijn fluorescerende hesje al klaar op de duo fiets. "Zijn we er klaar voor jongens?", vraagt ondersteuner Marleen Reinders.

Geoefend oog

Even later trekt het team Raalte Noord in. Een rustige wijk met veel groen en weinig verkeer. Zeker op maandagmorgen. Met een geoefend oog speuren de zes leden van het team naar kratten en dozen met lege potten, flessen en ander glaswerk. Ze staan in voortuinen, op opritten en af en toe komt een bewoner snel naar buiten om wat af te geven.

Vanmorgen nemen we de korte route. Al met al nog steeds ruim een uur stevig stappen of trappen. Na een straat of acht puilen de kratten in de bakfiets uit. Tijd voor een tussenstop bij de glascontainer.

Raalte - glasophaalservice 2

Compromissen

De wortels van dit buurtproject? Die voeren terug naar 2015. Toen sloegen Landstede Welzijn en drie zorgorganisaties in Raalte de handen ineen. Naast Zozijn gaat het om Dimence en RIBW, twee organisaties die mensen met psychische of psychiatrische problemen ondersteunen. "Best even wennen in het begin, want de leeftijd (40 - 62 jaar), niveaus en het tempo waarop de cliënten gewend zijn te werken, lopen flink uiteen. Je moet dus compromissen sluiten. Het helpt als je de cliënten die meer aankunnen, een extra taak geeft", legt Marleen uit.

Een soort 'club'

In het begin heeft ze veel tijd geïnvesteerd in het winnen van vertrouwen en opbouwen van een groepsband. Dat betaalt zich inmiddels uit. "Jan loopt graag vooruit. Erwin bekijkt uitgebreid de etiketten van flessen. Edwin wil graag zelfstandig het donkere glas weggooien. De anderen houden daar rekening mee. Je merkt nu dat het voor hen een soort 'club' is geworden. Ze zijn trots dat ze erbij horen, vieren samen verjaardagen en sturen een kaartje als er iemand ziek is." 

Raalte - glasophaalservice 4

Vrolijk

Het team 'groeit' bovendien door de waardering van wijkbewoners. Onderweg wordt er druk gezwaaid en gegroet. Bijvoorbeeld door Gerard, die deze morgen aan het klussen is op straat. "Ik kan het glas zelf meenemen naar de Jumbo", vertelt hij. "Maar ik laat het veel liever staan voor deze jongens. Ze komen in weer en wind, je kunt altijd een praatje met ze maken. En weet je wat ik zo leuk vind? Ze zijn altijd vrolijk. Daar kunnen wij nog wat van leren."

Raalte - glasophaalservice 3

Buurtapp

Bij de start ging het team met flyers door de wijk. Nu is dat niet meer nodig. Sommige straten hebben zelfs een eigen buurtapp waarin op zondagavond een van de bewoners een seintje geeft: denken jullie allemaal aan het glas?

Soms zitten er statiegeldflessen tussen het glas. Die leveren ze dan in bij de nabijgelegen supermarkt. Af en toe krijgen ze bovendien wat toegestopt van buurtbewoners. Van de opbrengst gaat het team aan het eind van het jaar uiteten.

Kleine klusjes

Het succes van de glas ophaalservice smaakt ondertussen naar meer. Buurtbewoners kunnen het team ook inschakelen voor kleine klusjes. Denk bijvoorbeeld aan het sjouwen van tuinmeubelen of het wegbrengen van een vuilniszak. En sinds februari huisvest Dagcentrum De Kemphaan in Raalte ook een speel-o-theek, waardoor er laagdrempelig contact ontstaat met gezinnen uit de omgeving.

Verder is er elke donderdag een kleine groep cliënten vanuit de dagbesteding actief in de buurt. Marleen: "Zij doen verschillende kleine klussen, zoals papier prikken, en flyers verspreiden over activiteiten binnen Zozijn, zodat onze buren ook kunnen meedoen!"

Zozijn
Postbus 10
7390 AA Twello
T 088- 5753000
Hoofdkantoor: Molenallee 50, 7384 AN Wilp