088- 5753000

Ervaringen van medewerkers

 

Judith Ellens Judith:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

"Fouten maken mag!"

Judith Ellens ondersteunt ouder wordende cliënten met een meervoudige beperking binnen een kleinschalige woonvoorziening.  De woonvoorziening is gehuisvest in een verpleeghuis. De zorgvraag van veel van de cliënten neemt verder toe.

Even lekker kroelen

'Waar ik energie van krijg in mijn werk? Nou ja het is gewoon een heerlijke doelgroep om mee te werken. Ik kan het eigenlijk bijna niet verwoorden…(lacht)..het is gewoon heerlijk! De kleine dingen die een cliënt geeft: een glimlach of iemand die dan naar je toe komt met kaartjes, gewoon even lekker wil kroelen of die even een knuffel nodig heeft. Er gewoon helemaal voor ze zijn: dat vind ik gewoon het belangrijkste. Daar krijg ik echt energie van!'

Verdiepen van kennis

'De meeste cliënten gaan in hun gezondheid verder achteruit; daar moet je op meevaren… Lukt iets de cliënt op dat moment niet zelf, dan neem je het over. Op een andere moment kunnen ze het misschien weer zelf. Samen ben je 100%. Binnen het gebouw werken we samen met  het verpleegkundig team. Zij zijn de eerste discipline die we inschakelen op momenten dat we vermoeden dat een cliënt ziek is. Zij zijn ook bereikbaar om verpleegtechnische handelingen uit te voeren op  het moment dat er niemand op de woning bekwaam is. In de toekomst zou ik graag meer verpleegtechnische handelingen willen uitvoeren. En Zozijn is ook bereid om mij dat te leren. Voor mij is dat een echte meerwaarde in mijn werk. Nieuwe verpleegtechnische handelingen leren geeft mijn echt een verdieping..'

Palliatieve zorg

'Soms gebeuren hier ook nare dingen. Zo is onlangs een cliënt overleden. Dat was voor mij de eerste keer dat ik het zo bewust in mijn werk meemaakte. Dat hakte er behoorlijk in natuurlijk. Daar hebben we de palliatieve zorgconsulenten bij Zozijn voor ingeschakeld. We hebben het met elkaar tot een mooi einde kunnen brengen. Ook met de hulp van  de vrijwilligers palliatieve zorg die we hadden ingeschakeld. Het was een heftige ervaring maar tegelijkertijd ook mooi om dat met elkaar te kunnen volbrengen.'

Teamspirit
'Wat je vooral nodig hebt om dit werk te kunnen doen? Teamspirit! Dat is echt heel belangrijk. Je moet het onderling goed kunnen vinden met elkaar. Natuurlijk botsen we als teamleden ook wel eens. Dat je gewoon ergens op een andere manier naar kijkt. Dat gebeurt soms. Maar uiteindelijk staan we gewoon echt samen voor de groep cliënten die hier wonen. En heel belangrijk daarbij: fouten maken mag. Daar komen we altijd samen weer uit en je leert ervan voor een volgende keer.. '

 

 Pleun  Pleun:

"Soms denk ik: Oei, dat was wel heftig"

Pleun begeleidt bij Zozijn cliënten met een intensieve ondersteuningsvraag. Daardoor maakt ze regelmatig mee dat een cliënt bijvoorbeeld iets niet wil, schreeuwt, slaat of bijt, spullen kapot maakt en contact afdwingt. Pleun wil leren begrijpen wat de achterliggende beweegreden van een cliënt is.

"Ik werk als leerling Specialistisch Ondersteuner in een woning op landgoed De Lathmer in Wilp. In dit huis wonen cliënten met een lichte tot ernstige verstandelijke beperking met bijkomende problematiek als autisme, hechtingsproblematiek of een depressie. Iedere cliënt heeft andere ondersteuning nodig. Zo volgen enkele bewoners een individueel dagprogramma, dat van minuut tot minuut is uitgeschreven, zodat de dagen voorspelbaar en gestructureerd zijn. Dat creëert veiligheid. Dit werk is echt de uitdaging die ik zoek.

Kan ik dit wel?

De eerste escalaties die ik meemaakte waren heftig. Ik vroeg me af: "Kan ik dit wel? Doe ik het goed? Komt het door mij dat iemand agressief wordt?" Daar moest ik mee leren omgaan. Later kon ik het beter plaatsen: bepaalde handelingen van cliënten komen voort uit bepaalde situaties. Dat leer ik zien door de ervaringen zelf en door gesprekken met mijn collega's en werkbegeleider. Zo ontwikkel ik me en kan ik de bewoners meer bieden.

Soms denk ik na een enkele escalatie nog: "Oei, dat was wel heftig". Dan is er een kans dat je angst opbouwt en dat wil ik leren voorkomen. Het contact houden met een cliënt na een incident leer ik stap voor stap, bijvoorbeeld met een collega op de achtergrond.

Mooie momenten

Belangrijk vind ik de mooie momenten, de momenten dat cliënten ontspannen, activiteiten doen en ik ze uitdaag zodat ze zich kunnen ontwikkelen. Zo ga ik bijvoorbeeld fietsen met cliënten, maken we autoritjes, werken we in de tuin of knutselen we een kaart. Regelmatig komt een cliënt met een rake, verrassende opmerking uit de hoek, waar we samen om moeten lachen.

Met collega's creëer je een ontspannen sfeer, een veilig thuis. Ik wil bewoners het gevoel geven dat ze op iemand terug kunnen vallen, dat ze merken: "het maakt niet uit wat ik zeg, hoe ik handel of wat me overkomt, jij bent er voor mij".

Echt willen begrijpen

Wat je nodig hebt om dit werk te doen? Passie voor het samen werken met de cliënt en je moet echt willen begrijpen wat er in zijn of haar hoofd omgaat. Humor is ook belangrijk. Verder moet je stevig in je schoenen staan. Dat betekent dat je kunt omgaan met de handelingen van cliënten, relativeren wat er gebeurt en dat je erover kunt praten met collega's.

Goed gevoel

In het begin dacht ik: ik zoek de uitdaging op, maar ik weet niet of ik het aankan. Nu blijkt dat het best goed gaat. Ik heb nog wel hulp nodig, maar het gaat beter dan verwacht. Dat geeft een goed gevoel." 
  

Heb jij interesse om bij ons te werken? Kijk bij de vacatures!

Zozijn
Postbus 10
7390 AA Twello
T 088- 5753000
Hoofdkantoor: Molenallee 50, 7384 AN Wilp