Uitleg over het gebruik van smartphone en andere apparaten
Door het coronavirus kunnen verwanten niet zomaar meer op bezoek bij cliënten. Om toch het contact zo goed mogelijk te onderhouden is beeldbellen een goede mogelijkheid.
Op deze pagina vind je verschillende handleidingen voor beeldbellen. Hierbij moeten we erop letten dat we het op een veilige manier gebruiken, zodat ieders privacy gewaarborgd is. Bij veel programma’s is niet duidelijk waar de gegevens worden opgeslagen. Denk daarbij bijvoorbeeld aan Whatsapp. Dus als je dit gebruikt, zorg er dan voor dat:
- geen medische informatie wordt besproken of in beeld gebracht.
- geen andere cliënten in beeld worden gebracht of met naam en toenaam worden besproken.
Vanuit Zozijn adviseren we Microsoft Teams. Dit is beschikbaar voor medewerkers van Zozijn. Met Teams kun je via de agenda vergadering starten met een verwant. Je nodigt de verwant uit op de gewenste datum en tijd via het privé mailadres van de verwant. De verwant zelf hoeft geen teams app te hebben of te downloaden.
Wanneer Microsoft Teams te omslachtig is, kunnen zorgmedewerkers natuurlijk ook Skype of Facetime gebruiken voor een gesprek tussen cliënt en verwant. Hou hierbij rekening met de afspraken over medische informatie en andere cliënten in beeld.
We raden beeldbellen via WhatsApp af. Wanneer een cliënt gewoon met zijn eigen telefoon of tablet contact legt met de verwanten dan kan het wel. Ook dan moet rekening gehouden worden met genoemde afspraken.
De Praatkaart
De praatkaart: een app waarbij je kaarten kunt versturen met spraak
Zozijn TV opzoeken op je mobiele telefoon
Zozijn TV opzoeken op je laptop, computer, tablet of iPad