Icoon telefoon Bel ons
Samen Thuis

10 tips voor een aangenamer tandartsbezoek


Vandaag is het Wereld Mondgezondheidsdag. Goede mondzorg is van groot belang voor mensen met een verstandelijke beperking. Zij hebben vaak problemen met hun gebit. Bovendien is poetsen voor medewerkers niet makkelijk als cliënten tegenstribbelen. Ze lopen daardoor meer kans op tandvleesontsteking en gaatjes. Cliënten zijn ook niet altijd in staat pijn aan het gebit te benoemen, maar zitten daardoor wel minder lekker in hun vel. Het is dus ontzettend belangrijk dat hun gebit een paar keer per jaar goed wordt gecontroleerd.

Voor veel mensen met een verstandelijke beperking is een afspraak bij de tandarts ontzettend spannend. Met dagenlange stress vooraf, en in de stoel de kaken stijf op elkaar geklemd houden.

Met deze 10 tips wordt een tandartsenbezoek aangenamer voor cliënten:

  • Bereid een cliënt voor op het tandartsbezoek en zorg dat helpende spullen - zoals een knuffel of de eigen tandenborstel - klaarliggen.
  • Zorg dat er altijd iemand meegaat bij wie de cliënt zich vertrouwd voelt. Dat kan ook een verwant of een vrijwilliger zijn.
  • Wachten kan ook stress opleveren. Voorkom dus dat je lang van tevoren bij de tandarts bent.
  • Jij kent een cliënt beter dan de tandarts. Leg dus uit waar de tandarts rekening mee kan houden. Is een pauze tijdens de behandeling bijvoorbeeld prettig of juist niet?
  • Bekijk met de tandarts wat voor de cliënt een prettige houding is. Misschien lukt een behandeling in de tandartsstoel niet, maar kan de behandeling wel plaatsvinden op een bureaustoel of in de eigen rolstoel.
  • Soms kan het prettig zijn als eerst de ondersteuner of verwant begint met poetsen bij de tandarts. De tandarts kan dan al veel zien. Als dit goed gaat, kan de tandarts het overnemen.
  • Voor cliënten die picto’s begrijpen kan het prettig zijn als deze tijdens de behandeling worden ingezet om duidelijk te maken wat er gaat gebeuren
  • Denk na over wat er nodig is om het tandartsbezoek af te sluiten, de spanning te doen zakken en de rest van de dag goed te vervolgen.
  • Observeer, rapporteer en evalueer met elkaar, zodat je erachter komt wat wel en niet prettig is voor de cliënt.
  • Leg afspraken over het bezoek aan de tandarts vast in het zorgplan en stel deze waar nodig bij.

Terug naar nieuwsoverzicht