Icoon telefoon Bel ons
Samen Thuis

Vindingrijkheidprijs


De drie kernwaarden van Zozijn zijn: liefdevol, vakkundig en vindingrijk. Vindingrijk wil zeggen dat je originele, slimme, creatieve oplossingen kunt bedenken voor een bepaald probleem. Regelmatig bedenken we als medewerkers in ons dagelijks werk soms hele originele dingen. Alleen hebben we dat niet zo in de gaten, omdat we het ‘gewoon’ vinden. 

Een aantal jaren geleden hebben we bij Zozijn bedacht om een speciale Vindingrijkheidprijs in het leven te roepen. Deze prijs reiken we uit tijdens de nieuwjaarsreceptie in januari. Het doel van de Vindingrijkheidprijs is dat we extra aandacht geven aan vindingrijke oplossingen. Andere collega’s en cliënten kunnen hier ook voordeel van hebben.

Ook iets vindingrijks bedacht?
Een medewerker, verwant, vrijwilliger of een cliënt die een vindingrijk initiatief heeft bedacht, kan dit toesturen naar vindingrijk@zozijn.nl

Winnaar van het jaar 2022:
Miranda Willemsen met Horecabonnen voor cliënten

Miranda bedacht samen met het team van de Gasterij een manier waarop cliënten die moeilijk met geld kunnen omgaan, toch zelfstandig iets kunnen kopen bij de Gasterij. Ze maakten geplastificeerde waardebonnen, waarmee je vervolgens een drankje of iets te eten kunt halen. Deze bonnen kunnen van tevoren worden betaald door de medewerkers op de woning. Zij verrekenen dit daarna weer bij de betreffende cliënt.  Een mooi eenvoudig idee met een groots effect voor cliënten. Zij krijgen hiermee weer een stuk eigen regie en zelfstandigheid.

Winnaars van een aantal voorgaande jaren:

2021- Uitleen themakarren
Initiatief vanuit de Dagbesteding De IJsselvallei op Landgoed De Lathmer. Dit initiatief is ontstaan in coronatijd: (woon)groepen kregen toen lange tijd alleen dagbesteding binnen hun eigen groep en veelal op de woning. Om deze dagbesteding afwisselender te maken zijn er speciale uitleenkarren bedacht rond verschillende thema's. Voorbeeldthema's zijn: bewegen (sport- en spel), welness op de groep, koken, creativiteit etc.

themakar voor dagbesteding in Wilp

2020- Het team van Zozijn TV met de uitzendingen van Zozijn TV.In coronatijd zaten veel cliënten noodgedwongen thuis omdat dagbestedingslocaties dicht waren. Om toch in contact te blijven met de cliënten en hun verwanten, is een groep medewerkers vanuit verschillende afdelingen binnen Zozijn gestart met het maken van Zozijn TV. Sinds april 2020 verschijnt er iedere 2 weken een nieuwe aflevering met daarin leuke en interessante items over Zozijn, maar ook een grappig item zoals de raadsels van Guido.

2019- Agnes Geerdink, team ambulant: Koffiehoek op de markt in Neede.
Agnes bedacht een laagdrempelige ontmoetingsplek voor inwoners van Neede om elkaar wekelijks te ontmoeten onder het genot van koffie en thee. In augustus 2018 is gestart met een eenvoudig ingerichte koffiehoek op de markt. Inmiddels is het een goedbezochte en laagdrempelige plek voor sociale contacten en ontmoeting in Neede. Op deze manier kunnen ambulante cliënten van Zozijn ook gemakkelijker in contact komen met andere inwoners van Neede. Cliënten, maar ook andere inwoners  worden gestimuleerd om mee te helpen en bij te dragen aan het succes van deze sociale ontmoetingsplek. Ook mensen die zich wat eenzaam voelen kunnen hier nu wekelijks terecht voor een praatje.